Træningsdage og tider

Vi kører normalt med 3 hold, og det vil være muligt at skifte mellem holdene alt efter hvordan benene lige har det.

I perioder har vi også et hold 4, hvor fokus er at komme godt i gang med cykling.

Der kørers altid med hjelm, og der er ingen undtagelse for denne regel.
Hold beskrivelserne kan du læse på forsiden.
Vi rer hele året rundt med de samme trænings tider. Om vinteren er der dog lidt ringere fremmøde.

Vi rer i ca. 2 timer om tirsdagenog 3-4½ timer om rdagen.

Hvis man skal være hjemme tidligere, skal man sige det til kaptajnen inden man rer afsted.

• Tirsdage kl. 18:00 fra klubhuset, Fruenshave 9.
  • rdage kl. 10:00 fra klubhuset, Fruenshave 9.
Når vi har kørt en tur kan man sidde i klubhuset og snakke over en sodavand eller øl.

Hvad kan med fordel medbringes på en træningstur?
- En ekstra slange
- 2-3 stk. dæk jern
- Vand eller Energidrik
- Evt. energibar, banan eller lign

Holdbeskrivelser.

Hold 4.

Vi cykler tirsdag og lørdag.

Turen tirsdag forsøger vi at ramme 2 timer, og vi prøver at ramme 40-45 km.

Turen lørdag vil være længere end tirsdag, men det kommer an på de ryttere der møder op på dagen.

Vi cykler turen i et tempo der passer til de fremmødte, men det er også en motionsklub, så vi sigter efter et tempo hvor kondi og form bliver forbedret. Derudover indøver vi de mest almindelige færdigheder, eks gearskifte, bremsning, kørsel i gruppe osv. Vi sørger for at alle bliver samlet op og kommer med hjem igen.

Hold 4 kører ikke altid. Vi forsøger at gøre det efter sæsonstart, samt nogle uger efter sommerferien.

Hold 3.

Vi cykler tirsdag og lørdag.

Turen tirsdag forsøger vi at ramme de 2 timer, og vi prøver at ramme 50-60 km. Vi plejer at starte sæsonen omkring de 50 km, og i løbet af sæsonen stiger distancen i grad med at formen bliver bedre.

Turen lørdag vil være længere end tirsdag, vi starter sæsonen med godt 2 timers kørsel og øger derefter tiden til 3 til 4 timer, dvs. vi i løbet af sæsonen ender med at kører ture på 80-100 km om lørdagen.

På hold 3 kører vi i en samlet gruppe, vi øver rulleskifte og sikker færdsel i en gruppe. Når vi rammer en længere stigning, vil kaptajnen typisk sige at der er opsamling på toppen, dvs. der er fri leg, så alle kan få udfordret deres indre bjergrytter. På topper kan man vente på holdkammeraterne, eller hvis man har lysten, kan man rulle tilbage ned af bakken, og vende og følge med resten op igen.

På hold 3 sørger vi for, at alle bliver samlet op og kommer med hjem igen.

Hold 2.

Vi cykler tirsdag og lørdag.

Turen tirsdag forsøger vi at ramme 2 timer, og vi prøver at ramme 55-65 km. Vi plejer at starte sæsonen omkring de 55-60 km, og i løbet af sæsonen stiger distancen i grad med at formen bliver bedre. Distancen afhænger også af, hvor mange bakker der er på ruten.

Turen lørdag vil være længere end tirsdag, vi starter sæsonen med omkring 3 timer, og øger derefter tiden til 3½ til 4 timer, dvs. vi i løbet af sæsonen ender med at køre ture på 100-120 km om lørdagen.

På hold 2 kører vi i en samlet gruppe, vi kører rulleskifte og vil på udvalgte strækninger kører intervaller, hvor intensiteten er høj, og alle på holdet arbejder hårdt, for derefter at kører i roligt tempo, for at få pulsen ned igen. De længere stigninger vil nogle gange bliver samlet, og andre gange vil kaptajnen sige at der er opsamling på toppen, dvs. der er fri leg, så alle kan få udfordret deres indre bjergrytter. På topper kan man vente på holdkammeraterne, eller hvis man har lysten, kan man rulle tilbage ned af bakken, og vende og følge med resten op igen.

På hold 2 sørger vi for det meste for, at alle bliver samlet op og kommer med hjem igen, dog opfordres der til at folk der vil kører med, er realistiske, så der kan køres så sammenhængende som muligt.

Hold 1.

Vi cykler tirsdag og lørdag.

Turen tirsdag forsøger vi at ramme 2 timer, og vi prøver at ramme 65-75 km. Vi plejer at starte sæsonen omkring de 65-70 km, og i løbet af sæsonen stiger distancen i grad med at formen bliver bedre. Distancen afhænger også af, hvor mange bakker der er på ruten.

Turen lørdag vil være længere end tirsdag, vi starter sæsonen med omkring 3½-4½ timer, og øger derefter til mellem 4 og 5 timer, dvs. vi i løbet af sæsonen ender med at kører turer på 100-140 km om lørdagen.

På hold 1 kører vi i en samlet gruppe, vi kører tempo-rulleskifte og vil på de fleste strækninger kører med en højere intensiteten, og alle på holdet arbejder sammen for at holde tempoet godt oppe.

På hold 1 forsøger vi at holde samling, men viser det sig at en holdkammerat er presset, opfordre vi til at vedkommende ”gemmer sig bagerst” og forsøger at følge med, eller siger til de andre, at man falder fra og så selv kører hjem. Typisk vil der være fri fart de sidst 10-12 km hjem, så dem der stadig har noget, kan få det sidste energi brændt af. Resten finder sammen i mindre grupper og følges hjem.

Der opfordres til at folk der vil kører med, er realistiske, så der kan køres så sammenhængende som muligt.